Svar: Søvn og rejse

22. august 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mie

Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre, at det gik så godt og uden problemer, da far skulle passe, og mor skulle på konference - håber du havde en god tur og ikke savnede de to derhjemme alt for meget... :)

Det lyder skønt med en rejse sammen med dine forældre. Det lyder super hyggeligt, og alle vil sikkert nyde det! Du har dog ret i, at hvis din dreng har problemer med væske i mellemøret, så kan det godt gøre ondt, når han skal flyve... men så ved du jo, hvad der er galt, hvorfor han græder, og så må det være sådan. Han er lige blevet tjekket, og der var ikke noget væske nu, så lad os krydse fingre for, at det fortsætter sådan. Der er ikke grund til at få ham tjekket igen - med mindre du pludselig oplever, at han atter virker til at øreproblemer, så vil det ikke ændre noget at tjekke ham igen.... Hvis du oplever, at han pludselig virker til at få meget ondt, så kan du også medbringe lidt smertestillende, det kan være panodil mikstur eller stikpiller. Tal med jeres læge om det. Det er fint, at I har fået imacillin med, hvis han skulle få decideret mellemørebetændelse på ferien.

Det er især, når man letter og lander, at trykket i ørerne ændres og - især under landing, at han kan få ondt, fordi han ikke er i stand til at trykudligne. Og du kan desværre ikke udligne for ham. Det bedste du kan gøre er at give ham noget at drikke og få ham til at synke. Så hvis du kan have en flaske parat, vil det være rigtig fint :)

Derudover - hvis han sover, så prøv om du kan undgå at vække ham... lad ham endelig sove, og se om han så undgår at mærke noget til det...

Med hensyn til at vågne og have behov for flaske om natten, så lyder det normalt, at han har brug for dette. De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker i døgnet, og disse ligger ofte tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at jeres dreng ikke længere skal tilbydes flaske, før han puttes til sin formiddagslur og heller ikke om eftermiddagen, men kun skal tilbydes flaske, når han puttes til middagsluren.. Og så skal han stadig tilbydes flaske aften og sen aften og tidlig morgen.

Da han går tidligt i seng, så kan det derfor sagtens være sådan, at han f.eks. ...

Annonce

... får flaske kl 18.30, hvorefter han puttes. Så tilbydes han en flaske igen omkring kl 22 og så måske en flaske igen omkring kl 04... alt efter hvor langt et søvnstræk han kan tage.. Det vil således være helt normalt og relevant, at han drikker 180 ml både kl 22 og kl 04... og så igen før middagsluren og før hans putning om aftenen...

Faktisk er det ofte netop sådan, at børn har ekstra behov for flaske på ydertidspunkterne i takt med at mængden af skemad øges. Hans væskebehov skal naturligt stadig dækkes, og derfor er der stadig behov for flaskerne her :)

Når det så er sagt, så skal du naturligvis være opmærksom på, at han helst ikke skal begynde at søge flasken ekstra meget og igen og igen. Det er vigtigt, at han får sit behov for mælk/væske tilstrækkeligt dækket, men han bør ikke blive uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske. Altså han skal helst ikke begynde at melde sig en gang i timen og have behov for flaske i munden for at kunne komme videre i søvnen. Ligesom det er rigtig vigtigt, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden, når du putter ham til middagslur og putter ham om aftenen...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis også være opmærksom på, om han søger flasken hyppigt, fordi han begynder at få ondt i ørerne igen. Det at komme op og få flaske vil lette på trykket og dermed på smerterne i ørene. Du skal derfor sikre dig, at han ikke søger flasken og ikke vænnes til at få for meget flaske på grund af de øreproblemer han har....

Med hensyn til at han "svinger med den ene arm", når han skal falde i søvn, så lyder det som om, at denne bevægelse er med til at berolige ham. Nogle børn virrer med hovedet, andre siger en brummende lyd osv. Og det er helt normalt, at barnet på den måde hjælper sig selv til at finde ro og falde i søvn. Det kan dog også godt være regn på, at han kan have ondt i ørerne, men så ville han ofte også klynke og vise ubehag samtidig med, og det lyder det ikke som om, at han gør. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt hans bevægelser er typiske for alderen, så kan du altid filme det med din telefon og vise det til lægen, så lægen kan se, hvad det er for bevægelser du taler om...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg ønsker jer en rigtig god ferie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder